Resource Manager – kto to jest i jaką rolę pełni w ASTEK Polska?
Firmy IT coraz częściej zmagają się z potrzebą rynku na dostarczanie technologii informatycznych przy nieadekwatnej liczbie rąk do pracy. Ta dysproporcja sprawia, że coraz trudniej o zatrudnienie dobrego specjalisty i utrzymanie go w strukturze firmy. W branży IT zdecydowanie mierzymy się z rynkiem pracownika. Oznacza to, że specjaliści z sektora nowoczesnych technologii mają szersze pole do negocjacji swoich warunków pracy i większy wybór potencjalnego pracodawcy. Rozwiązań tej sytuacji dla biznesu jest kilka. Jednym z nich jest utworzenie w ASTEK Polska działu Resource Management – odpowiedzialnego za zmniejszenie rotacji w zespołach oraz zwiększenie zadowolenia z pracy znajdujących się w nich specjalistów IT.
Dział Resource Management w ASTEK Polska
Aby jeszcze lepiej zrozumieć zasadność istnienia działu Resource Management, poświęćmy chwilę na opowiedzenie, gdzie znajduje się on w strukturze organizacyjnej ASTEK Polska. Dział Resource Management ściśle współpracuje z działami: Rekrutacji, Sales oraz Centrami Kompetencyjnymi. Wspiera je w realizacji ich zadań, bowiem wszystkie łączą pracę konsultantów IT.
Dzięki temu dział rekrutacji ma możliwość skupić się jedynie na poszukiwaniu nowych talentów, a po ich przyjęciu, nowozatrudnieni przechodzą pod opiekę RM.
Natomiast dział Sales jest odpowiedzialny za bieżącą komunikację z klientem, nie tylko w zakresie realizowanych usług informatycznych, ale także w kontekście dostarczania konsultantów lub całych zespół specjalistów. Dzięki pracy RM, dział Sales może szybciej reagować na zmiany kadrowe przy projektach klientów, powiększać dedykowane zespoły lub całkowicie je zmieniać.
W strukturze ASTEK Polska funkcjonują również Centra Kompetencyjne. Są to zespoły konsultantów podzielone według ich umiejętności i znajomości technologii. Obecnie w ASTEK Polska działają następujące Centra Kompetencyjne:
- Business Analysis & User experience
- Software Development
- Advanced Data Analytics
- Software Quality Assurance
- ERP
- Delivery Management
- Application Development
- MS, Admin and Security
- Banking Services
- Engineering
W ramach Centrów specjaliści IT mogą wymieniać się wiedzą i rozwijać swoje umiejętności. Klienci zaś mogą liczyć na szybkie i skuteczne dostarczenie odpowiednich zespołów projektowych osób, które na co dzień ze sobą współpracują. Dla usystematyzowania i lepszej wymiany informacji obecni członkowie zespołu RM opiekują się konsultantami IT zgodnie z podziałem na wyżej wymienione Centra Kompetencyjne.
Koncepcje zarządzania zasobami i zadania na stanowisku Resource Managera
Resource Management oznacza zarządzaniem zasobami. W przypadku ASTEK Polska chodzi oczywiście o zarządzanie zasobami ludzkimi, a dokładnie konsultantami IT. Do zadań RM w ASTEK Polska należą:
- działania mające na celu zmniejszenie rotacji w zespołach IT;
- zwiększenie poziomu satysfakcji konsultantów IT z pracy w ASTEK Polska;
- rozwiązywanie bieżących problemów specjalistów IT (dostarczenie i zmiana sprzętu; dostępy, delegacje, szkolenia, kwestie HR, akcje wewnętrzne, rozliczenia);
- procedura zmiany projektów w trakcie ich trwania bądź po ich zakończeniu;
- nawiązywanie długotrwałych i silnych relacji konsultantów z marką macierzystą;
- działania zmierzające do identyfikacji Konsultantów z ASTEK Polska;
- opracowywanie procedur, mających fundamentalne znaczenie dla istnienia działu;
- wspieranie działu Sales w utrzymanie wysokiej jakości oferowanych usług dla klientów ASTEK Polska;
- działania odpowiadające na zmieniające się potrzeby rynku pracy;
- wspieranie konsultantów ASTEK Polska w ich ścieżce kariery i rozwoju kompetencji.
Działu Resource Management – korzyści dla konsultanta:
Zadaniem Resource Managera jest stały kontakt z konsultantami IT i bieżące badanie ich potrzeb, opinii i stopnia zadowolenia z pracy w ASTEK oraz szybka reakcja na zebrany feedback i wdrażanie potrzebnych zmian.
Poczucie stabilności zatrudnienia
Fakt, że obecnie rynek pracy w IT sprzyja jej zmianie, a co za tym idzie zwiększaniu wysokości swojego wynagrodzenia i poprawieniu warunków pracy, podjęcie nowych wyzwań zawodowych pochłania czas, zaangażowanie i niekiedy zwiększa poziom odczuwanego stresu. Nowy pracodawca i środowisko pracy są drogą w nieznane i nie można mieć pewności, że zmianą na lepsze. Pracownicy, którzy są względnie zadowoleni z miejsca pracy, w którym się znajdują, mają znacznie mniej powodów by ją zmienić. W branży IT szczególnie cenią sobie możliwości rozwijania się. Jeśli pracodawca zapewnia stałe podnoszenie kompetencji, oferuje gamę ciekawych projektów i dostosowuje wysokość stawek do rynku, eksperci pozostają w strukturze firmy, mając poczucie, że jest to atrakcyjne i stabilne miejsce pracy.
Poczucie bycia ważnym
Dział Resource Management jest w stałym kontakcie z pracującymi w ASTEK Polska konsultantami. Pierwszy kontakt ma miejsce już w pierwszym dniu pracy, kiedy otrzymują oni wsparcie we wdrożeniu oraz najważniejsze informację o firmie. Kolejne kontakty odbywają się cyklicznie. W ich trakcie dochodzi do spotkań fizycznych lub on-line – w zależności od ustaleń pomiędzy RM, a konsultantem. Podczas spotkań indywidualnych RM dba o komfortową atmosferę i sprawia, że konsultant ma poczucie bycia ważnym dla firmy. Wysłuchuje on opinii pracownika na temat zadowolenia z warunków pracy, projektu i przypisanego klienta. Feedback zbierany jest drobiazgowo, tak by ewentualne problemy móc rozwiązać z należytą starannością. Poza oficjalnymi spotkaniami, konsultant IT ma zawsze możliwość skontaktowania się z przypisanym mu RM w każdej sytuacji.
Cel – Rozwój zasobów ludzkich
Głównym celem działu Resource Management jest zmniejszenie rotacji w zespołach oraz zwiększenie zadowolenia z pracy znajdujących się w nich specjalistów IT. Aby realizować te cele, RM są w stałym kontakcie z konsultantami, by na bieżąco odpowiadać na ich potrzeby. Główną z nich jest potrzeba stałego podnoszenia kwalifikacji. W ramach pracy Centrów Kompetencyjnych realizowane są cykliczne szkolenia wewnętrzne, w których udział może wziąć każdy z chętnych. Mamy świadomość, że rozwój naszych pracowników przełoży się na zwiększenie jakości oferowanych przez nas usług, dlatego tak dużą rolę przykładamy do tego zagadnienia.
Powstanie działu Resource Management przyniosło obustronne korzyści – dla konsultanta, ale także dla biznesu. Choć wciąż mamy przed sobą dużo wyzwań, to dzięki dobrej organizacji pracy zespołu i jego zaangażowaniu firma i pracujący w niej konsultanci zauważają pozytywne zmiany. Udało nam się zwiększyć poziom satysfakcji specjalistów IT z pracy w ASTEK, co za tym idzie zmniejszyliśmy rotację, widoczne stało się poczucie przynależność konsultantów do marki macierzystej oraz ich zaangażowanie w inicjatywy wewnętrzne (spotkania integracyjne, akcje CSR, wydarzenia sportowe) i zewnętrzne (prowadzenie bootcampu, targi pracy, wydarzenia branżowe, konferencje itp.).
Zobacz inne nasze artykuły
Grow with Astek! Karol Kot
O wyjątkowej i niecodziennej w świecie IT sympatii do pracy z biura, o pracy z ludźmi i dla ludzi,…
Zarządzanie konfliktami w zespołach zwinnych.
Konflikty są nieodłącznym elementem pracy zespołowej a ich obecność w grupach ludzkich jest tak naturalna, jak różnorodność osobowości, które…
Grow with Astek! Sebastian Cegiełka
Sebastian Cegiełka, człowiek o wielu pasjach, opowiada o swojej zawodowej podróży, która zaczęła się od biotechnologii, a dziś rozwija…